Rick & Ilsa.

skoluppgift.

Jag skulle på en förmiddag skriva en scen på ämnet "väck ej den björn som sover", lite mer konkret: två personer ska prata om ett ämne som den ena försöker dra upp i ljuset medan den andra försöker förhindra detta. Min ganska fria tolkning på det här löd som följande: 


Ilsa och Rick sitter i ett väntrum och väntar på en tredje person.

 Rick – Det är något jag vill...

 Ilsa – Säga?

 Rick – Ja?

 Ilsa - Ja.

 Rick – Nej.

 Ilsa – Nej?

 Rick – Jag sa alltid nej när jag var liten. Det var det första ord jag lärde mig. Jag sa inte mammma, inte pappa, inte lampa, inte godis.

 Ilsa – Du sa nej.

 Rick – Ja.

 (Liten tystnad)

 Ilsa – Jag köpte en jacka igår föresten. Jag behöver något för kylan.

 Rick – Ja, det är kallt nu. (Tystnad) Men jackan, ja hur såg den ut?

 Ilsa – Grön, lite färg. Varm.

 Rick – Att man föddes i Sverige ändå. Kallt land. Grått jäkla land. Västvärldens finaste exempel på allt. Exemplariskt land. Här har man det bra... Ibland börjar jag tänka på saker som gått fel i mitt liv, ändå. Och hur allting utgår från barndomen. Det funkade aldrig med Katarina till exempel. Jag gjorde så många fel. Jag vet hur klyschigt det låter men vi var inte bra för varandra. Vad tycker du?

 Ilsa – Vad jag tycker?

 Rick – Var vi dåliga för varandra?

 Ilsa – Människor är ofta dåliga för varandra.

 Rick – Men om man älskar nån... Det ska ju övervinna. Har inte du känt så någon gång? Med Martin?

 Ilsa – Med Martin. Honom har jag glömt. Men visst gick det fel.

 Rick – Jag tror... Jag tror att det är bra att vara vänner först. Att känna varandra. Innan.

 Ilsa – Jaa...

 Rick – Jag har tänkt på...Vi är ju vänner.

 Ilsa – Ja, det är vi ju.

 Rick (Småskrattar) Jag tänkte en absurd tanke. Jätteabsurd. Men jag tror nästan att den är för absurd.

 Ilsa (Avbryter) Rick, jag är realist vet du. Tidspessimist och realist och övertygad ateist. Jag är inte alls agnostiker även fast folk säger att det inte finns några riktiga ateister.

 Rick – Ja du har alltid utmärkt dig. Du är speciell.

 Ilsa – Missfoster speciell?

 Rick – Bra speciell. Ilsa, jag tycker om dig.

 Ilsa – Vänner tycker om varandra.

 Rick – Men jag är mer, jag är...

 Ilsa(Avbryter) Jag är agnostiker. Kärleksagnostiker. Realist. Kärleksrealist. Tidspessimist. Kärlekspessimist.

 Rick – (Sårad) Måste vara jobbigt...

 Ilsa – Det har snarare räddat mig.

 


Kommentarer
Postat av: Ida

Fett bra text turre! nu kanske ditt rykte om relationer som vi talade om besannas haha skojje.

2010-11-06 @ 15:44:14
Postat av: Ida

Fett bra text turre! nu kanske ditt rykte om relationer som vi talade om besannas haha skojje.

2010-11-06 @ 15:44:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0