arbetslinjen


"Är du den vi söker?"


"Jag är den ni söker",
säger jag och tillägger "absolut", vilket ska komma att plåga mig under natten eftersom förstärkningen är onödig och tyder på osäkerhet. Rikardson nickar och nöjer sig med svaret. Sedan bläddrar han förstrött i mina handlingar innan han åter riktar blicken mot fönstren.


"Du ska veta att social kompetens är av vikt för uppdraget",
säger han, "hur står det till med den sociala förmågan?"


"Tack, den är stor."


"Det är bra. Det är bra",
säger Rikardson och sänker sedan blicken mot golvet och andas utan att säga något några sekunder. Jag tänker på min egen hållning, händerna som vilar på låren ska inte flyttas under samtal, blicken ska söka hans men inte fixera, det är tillåtet att luta sig något tillbaka, särskilt efter de inledande kommentarerna.


"Jag vet inte",
säger Rikardson och skakar på huvudet. Rynkar pannan och ser granskande på mig.


"Du skriver i ansökan att du har omfattande erfarenhet av arbetarklassen?"


Bästa bästa satirnovellen av Mats Kolmisoppi. Läs hela här:
http://hd.se/kultur/2011/02/18/arbetslinjen/


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0