koft-neurotiker

krossar porslin mot väggarna ibland

slänger in tallrik efter tallrik som en jävla frisbee

det är så skönt

sedan täcker jag med tavlor och hyllor

jag har många tavlor

tavlor på djur och människor

familjeporträttet över den före detta köksservisen

fågelunge i boet (målat av mig) över mormors bröllopstallrik

 

jag har neuroser

fobier, ångesstörningar och tvångsproblematik heter det visst

alla har väl haft en dålig barndom

det är inget unikt med det

det är vad min psykolog säger

 

jag tar livet av mig ibland

men det blir alltid problem med det

precis när jag ska öppna fönstret för att bedöma fallhöjden klämmer jag mig

det gör fruktansvärt ont och jag stänger fönstret

eller att karva i handleden med en för slö rakhyvel

typiskt nybörjarfel

sitter framför MTV hela dan istället

med en filt runt min bräckliga rygg

 

jag har tydligen problem med folk

jag fattar dem inte

folk som tycker de är fula på bilder då de inte ler

även om kortet är hantverksmässigt perfekt

folk som säger att de gillar godis

men inte äter det

folk som säger att de gillar en

och sedan blir rädda när man säger tillbaka

 

detta är tydligen ett exempel på den så kallade tvångsproblematiken:

jag borstar håret varje gång jag går på toaletten

jag går på toaletten många gånger

och borstar igenom håret

rot till topp och drar bort lösa hårstrån ur håret

kammar topparna, borstar igenom

plockar bort nedfallna strån från mina axlar

kammar igenom med fingrarna igen

inte ett strå kan undkomma mig

det är som en jakt

om jag hade varit engelsk överklass hade jag jagat rävar istället

nu är jag inte det

 

jag går fram och tillbaka i min lägenhet

jag tänker inte så mycket

det är för tråkigt

jag vill gärna dra upp rullgardinerna

det kommer aldrig för sig

det är nog det som kallas neuroser

 
(Är igång med en massa projekt (SKRIVER) och läser Oscar Wildes "Dorian Greys porträtt" och öronlappar varenda sida på grund av alla citat jag vill komma ihåg. Och så läser jag Lars Norens dikter också, fina.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0