mars


törnekrona*

 

Jag är sorgsen på den djupa sidan av revet jag vill gråta men jag är ett havsdjur jag vet inte ens om jag kan. Jag bara sitter under skrivbordet med pekfingret i tandköttet och en cigarett. Jag kommer aldrig mer gå ut för jag har gjort honom illa. För jag förtjänar att sitta på ett platt kallt golv med en överfull askkopp och iskallt vatten som svider i mina tänder varje gång jag dricker. Det enda jag har är en hög av böcker dom jag ska läsa för att bli klok och inte göra en massa fel och göra illa folk som jag älskar. Mina hårtussar ligger avskurna vid mina fötter och naglarna har jag rivit av. Jag sitter på en spikmatta så att jag aldrig ska kunna sova och drömma och glömma det. Jag har stängt av mobiler och bommat igen fönster. Jag river sidorna ur böckerna jag äter upp dom jag vill att pappret ska läka mina benbrott jag har slutat ta min medicin för jag förtjäna att dö. Jag sitter med en törnekrona på huvudet med blåmärken runt handlederna efter repet. Repet jag fäste dig med du sa ju att du ville och jag ville också. Men nu vill jag bara dö med iskallt vatten och ilande tänder. Vad jag är för något? Jag är en törnekrona på den djupa sidan av revet och jag lever inte i symbios.
                                                                     Inte med någon.

 



* Törnekrona (Acanthaster planci) är en sjöstjärna som lever vid korallrev. Törnekronan är vanligen nattaktiv och ensamlevande. Den är beryktad för att ha omfattande aptit och en ensam törnekrona kan äta flera kvadratmeter av koraller per år. Sedan omkring 1970-talet har törnekronans populationer ett flertal gånger ökat kraftigt i storlek och därmed orsakat skada på korallrev, bland annat på Stora Barriärrevet men också på andra korallrev inom dess utbredningsområde.

 

DENNA DIKT SKREVS INSPIRARERAD AV DENNA LÅT:  The Brian Jonestown Massacre – Anemone

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0