yrsel 1

Jag har publicerat en text på Fritz eminenta blogg:

http://ichiifritzthekiller.wordpress.com/


Texten är en parafras på Arthur Rimbauds diktbit "Yrsel 1" vilken återfinns i boken "En tid i helvetet", en prosalyrisk bok som Rimbaud skrev som 19 åring. (Han skrev btw alla sina alster mellan 16 och 21 och är en världens mest kända poeter, inget dåligt cv så att säga)


(här är inledningen på texten, resten kan läsas på http://ichiifritzthekiller.wordpress.com/)


Jag förtjänar inte dig.

Förlåt förlåt förlåt. Jag kan gråta lite till om du vill, låta tårarna skvala, jag ska låta dem hänga i mina ögonfransar som julgransprydnader för dig. Mitt ansikte kan bli världens djupaste sjö, ingen-bottnar-här-sjön.

Lite till för att visa att jag verkligen menar det. Förlåt. Jag ska lära känna dig och vara med dig hela tiden. Förlåt. Ge mig en örfil, slå! Förlåt. Bulta på mig älskling, bulta. Förlåt. Våld löser allt. Förlåt. Det lärde jag mig när jag sköt dig i handen. Förlåt. Fick du ont älskling? Förlåt! Jag såg att du blev rädd när blodet rann.

Just nu ligger jag i min säng och dör döden. D Ö D E N. Det har aldrig varit värre än såhär.

Jag biter i täcket och skriker! Jag har huvudvärk! Jag har inget huvud! Mitt hjärta exploderade för två sekunder sedan! Min urmakare säger att hon inte kan laga det! Jag klarar inte mer!


 


Kommentarer
Postat av: Klara Frisk Kockum

Läste precis hela Yrsel 1. Rysfaktor nu, speciellt från nyckelpigans krossade kropp och framåt... Spännande att se den igen efter redigering.

Dina texter är tavlor, ocensurerade men vackra, de är kulsprutesalvor med små hjärtvolter inuti. Typ, sådär, du vet... :)

2011-07-13 @ 13:03:47
Postat av: tuva

tack klara! gud vad glad jag blev nu. denna kommnetar värmde i söndagshjärtat!

2011-07-17 @ 14:10:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0